Sabtu, 20 Juli 2013

*** Aku , Srikandi Sang Pemintal Cinta ***

Kastaku bukanlah srikandi
Pun penyair nan mahir
Jua bukan pujanggi
Yang pandai tarikan pena kelana
Rangkai aksara menjelma mutiara kata
'Tuk memikat hatimu duhai arjuna

**
Wahai bestari nan berseri
Tiada kemayu srikandi kucari
Pun tiada mengharap
titah pena punggawi
Aku ingin rebah di dadamu
'tuk menitip cinta insani
Menghirup segar nafas khusyu’mu
yang kerap mencuri hatiku
Gemeretakkan debar jantung si pemulung
menikam sukmaku

**
Dan 'ku bukan pula wanita berparas cantik
Atawa dara genit
yang piawai memikat lelaki
Dengan segala gelar jua talenta
Berparasit pada popularitas
'Tuk menjerat hatimu
duhai arjuna

**
Dara nan ayu ibarat jamu
Gairahkan atma yang jemu
Ada ketenanganmu bertatap temu
Nan rapi kau simpan
rona pipi merah semu
Berselimut diam
dikau juwita menyimpan rekah bibirmu
Teribaratkan bias rembulan
di balik mega memalu
Ranum berpijar
goda kerlipan bintang
tunduk pada pijarmu

**
Di sini , aku adalah aku
Aku wanita biasa
Dengan segala kekurangan
Tetapi aku punya banyak cita dan cinta
Untukmu
memintal pita pun pinta
Untuk mencintaimu lelakiku
Ya , hanya dirimu

**
Okhh…
Berpendar jatuh hatiku
menghujani tubuh cintamu
Terkalam salam dalam wicara
senyap kita berbagi

Memeluk rintih dan pinta kian melindap
Dalam gelap menggarap iradat qodrati
Mari mengembara di kembara malam
Menitip pesan lewat semilir bayu
Agar terijabah Mahabbah madah cinta kita

Mayapada , 20july2013
Kk abhian - kanaya

Tidak ada komentar:

Posting Komentar